onsdag, februari 14, 2018

Fado


Chuva - Mariza 

Chuva är det portugisiska ordet för regn.  
Regn är nederbörd som endast består av flytande vatten, - om man läser om betydelsen av ordet "regn".

Och Wikipedia ger en fin förklaring av ordet "Fado":

Den portugisiska folkmusikstilen fado (portugisiskt uttal: [ˈfaðu]) är en sorts klagosång med influenser från portugisiska sjömanssånger, Brasilienafrikansk slavmusik och arabisk musik. Den karakteriseras av klagofyllda melodier och sångtexter som ofta handlar om havet eller om de fattiga människornas liv. Man brukar sammanfatta fadomusiken med det portugisiska ordet saudade vilket inte har någon direkt översättning men som kan beskrivas som hemlängtan, en nostalgisk väntan blandad med sorgsenhet, smärta, lycka och kärlek. Själva ordet fado kommer från latinets ord för öde. Fadosången framförs traditionellt lika ofta av en man som av en kvinna, en fadista, och ackompanjeras av en gitarr och en dubbelsträngad portugisisk gitarr.

Det var i tonåren jag först hörde fado sjungen av Amâlia Rodrigues (1920-1999) och jag berördes djupt av sången, trots att jag inte förstod språket, men jag kunde känna av den längtan och det vemod som fanns i sången och musiken. Mina favoriter var Coimbra och så Una casa portugesa. 
Amâlia Rodrigues var en stor och mycket berömd fado-sångerska i Portugal och blev känd över hela världen.
Men så för många år sedan hörde jag en helt ny fado-artist; Mariza och jag bara njöt av hennes fado-sånger. På något vis så har hon moderniserat den traditionella fadon och lyckats. 

Lyssna på Chuva, den rösten, och så musiken till -speciellt den fantastiske gitarrspelaren -å jag bara älskar sången.

Min gamle bloggvän, Thomas Nydahl, som bor i Skåne, tillhör en av de kunniga om fado i vårt land, och han har skrivit två mycket fina och intressanta böcker om "musiken som föddes bortom haven"; Dels "Kärlek och längtan -en personlig berättelse om den portugisiska fadomusiken" och så underbara "Musiken som föddes bortom haven" ( den kom ut 2006) Thomas har även skickat mig flera CD:en med fadomusik med många fina artister. Så jag har en skatt att lyssna på när vemodet och längtan gör sig påmind.

Inga kommentarer: