tisdag, juni 06, 2017

Sommar och upplevelser


Sommar och upplevelser. Det hänger ihop. Upplevelser som finns kvar inombords av sköna somrar, Känslan av att gå barfota i gräset. Duscha i lätt sommarregn. Njuta av sköna kvällar och nätter som är ljusa som en sommardag. Sova utomhus på en altan och natten är så ljus att inga stjärnor syns. Även om vi vet att de finns där -långt borta ute i rymden.

Sommarläsning; böcker om människor på resa, prosa och poesi och musik som tvättar själen ren från vinterkylan. Allt känns plötsligt så nytt att det nästan gör ont i ögon som är känsliga för grönt. Lika känsliga som mina händer.
Dina händer.

Minnen man ler åt som är underbart ljuvliga och sköna att tänka på. Jag hör röster som läser poesi. Röster som läser in en roll till sommarteateräventyret på mitt älskade Marholmen - teaterlivets årliga föreställningar. Där jag tillbringade sommarveckor i över tjugo år med min teatergrupp Cirkelteatern.

Vi övar och läser, jag motläser, läser fel och allt blir så lustigt. Alla dessa duktiga och engagerade deltagare som vill lära mera om teater och att delta i det magiska som sker när en teaterpjäs är klar för vår sommarscen. Många återkommer sommar efter sommar. Teaterkläderna som jag skapat, scenografin och teaterprogram och affischerna. Allt ska vara så bra som vi bara kan. 

Den söta doften av jordgubbar som smeker tungan och gommen. Njutning. Och smaken av hallon som kryper in i kroppen. Det är en smakernas orgasm som sedan blir till minnen. Allt kan kanske kallas kärlek.

En sorts kärlek. Som förälskelse och längtan. Som behov och hela kroppen vill ha närhet. 
Vi vandrar uppför den gröna kullen. Fåglarna kvittrar välkommen. Leende ögon och mjuka händer. Ömsinthet och omtanke. En flaska vin som vi delar och sedan lusten som vi delar. Allt det goda som finns att njuta av. 
Allt det goda som fortfarande finns. 
Det goda jag minns.


Inga kommentarer: