torsdag, september 15, 2016

Ibland kommer en överraskning

Idag får jag veta att en dikt av mig publicerats på Facebook-sidan Poesiringen. 
En diktvän från min tid på Diktkammeret, en norsk sida för poesi i olika former, hade lagt in dikten "Martavandring" på Poesiringen igår. 

Jag deltog länge på Diktkammeret, fick goda råd och uppmuntran i mitt skrivande och fick även många goda diktvänner i vårt kära naboland. Diktläraren, poeten Helge Torvund gav mig där det bästa rådet: "stryk sista raden" - och det är nog ett av de bästa råd jag fått.
En dikt kan lätt bli övertydlig just pga sista raden. Poesi ska inte liksom förklaras... dikten i sig ska ge en inre upplevelse.


MARTAVANDRING


Jag fångar ljus
inne i skuggan
Bakom min rygg
seglar stora moln
ensamma skepp över himlen



Vill du dela
ditt bröd med mig
i ett tomt rum
En kort stund
innan natten kommer





Inga kommentarer: